Hvorfor skal JEG – en hvit middelaldrende kvinne – danse magedans? 

 

Min kjære elev Tone har skrevet en tekst jeg ønsker å dele med dere om magedans. Bildet er fra årets Hagallah-marsj. Foto: Runar Kvernen

20170308_182017-01

Hva slags bilder får du egentlig i hodet når du hører ordet ”magedans”? Mye pupper, mage og hofter? Tung sminke og mye glitter? Sexy risting, rulling og vrikking, som i grunnen alle kvinner kan utføre hvis de tør – og har en todelt glitredrakt…

Av: Tone Minerva Kvernen

Det er helt feil!

Orientalsk dans bygger på tusenårige tradisjoner som de fleste nordboere verken har hatt kunnskap om, eller kontakt med. Heldigvis har vi de utvidet våre grenser og horisonter, blitt mer multikulturelle – og det har kommet flere dansestudioer som tilbyr klasser i magedans. Nordmenn har reist mye i veldig mange år nå, og ”grisefester” der magedanserne mer strippet enn danset, er heldigvis på vikende front. For faktum er at fremdeles kan litt risting på skuldrene presenteres som ”magedans”, og fremdeles finnes det mange motforestillinger mot denne danseformen som både vulgær og kvinneundertrykkende; en dans der kvinnen skal behage mannens blikk ved å utføre pirrende bevegelser.

Da har de ikke vært på en normal klasse i magedans teknikk en mandag ettermiddag i Gamlebyen! For det er her magedans som trening for kropp og sjel skjer! Det er her kvinner i alle aldre finner fram myntbeltet fra vesken, fester skuldrene bak skulderbladene, finner magelåsen i kroppens senter – og gir seg hen til dans og musikk fra Midt-Østen. Det er hardt arbeid som krever konsentrasjon, muskelkontroll og terping på uvante bevegelser.

Derfor bør du danse magedans

Alle kvinner – uansett alder – har hjertens godt av denne danseformen. Kvinnen av i dag jobber mindre manuelt enn tidligere. Det blir mye stillesitting og kontorarbeid, noe som fører til en stiv kropp og sur muskulatur. Her har magedansen mye å tilby den moderne kroppen, i form av strekking av muskulaturen, bedring av holdningen og jobbing med kjernemuskulaturen i bekkenet, hofter og rygg.

Kanskje spesielt for kvinner i overgangsalderen er magedans en ren velsignelse. Kroppen mister mye av hormonene som har gjort den naturlig myk og elastisk. Hetetokter og vektforandringer gir tydelige avtrykk. Magen blir som oftest bløtere, hoftene stivere og seksualdriften slappere. Dette er naturens gang, og mange kvinner kjenner seg mindre attraktive etter overgangen.

Det er derfor du skal danse magedans! Fordi det er et sterkt og internasjonalt kvinnefelleskap – også i klassene – utenfor menns blikk. Fordi det er et sensuelt bevegelsesspråk. Fordi det ligger masse teknikk og øvelser bak de tilsynelatende naturlige bevegelsene. Fordi det å mestre Østens dans gir økt glede over egen kropp. Når bevegelsene virkelig flyter og man ”lander i kroppen” så blir den negative kroppsbevisstheten borte – og endorfinene danser med.

Selvsagt er det lov å kjenne på sin ”inner goddess” når man danser orientalsk dans. Selvsagt er bevegelsene myke og sensuelle og man kan lukke øynene og for noen øyeblikk være den vakreste kvinnen i Ali Babas rike. Hun som har styrke og kontroll. Det er deilig! Det booster selvtillit! Men mest av alt er det å trene magedans styrking av kjernemuskulaturen, ny kontroll over kroppen og fokus på riktig og god holdning. Dansen forebygger ryggproblemer, løser opp spenninger og gjør kroppen glad.

Og ja; det er vel den eneste treningsformen der det føles helt riktig å ta på litt ekstra leppestift før timen starter.

Fakta

Orientalsk dans (også kalt Raqs sharqi, «dans fra Østen» på arabisk) har sine røtter i Nord-Afrika, Midtøsten og Tyrkia. Fra sin opprinnelse har den spredd seg til store deler av verden, og utviklet seg i svært ulike retninger.

Oriental- eller kabaretstilen er den stilen de fleste vil gjenkjenne som «magedans». Grunnbevegelsene kommer fra folkedansene, men er i tillegg blandet med elementer fra ballett. Dette er en teknisk krevende stil som i tillegg til teknisk dyktighet, musikkforståelse og formidlingsevne også krever at danseren behersker de ulike folkedanser som ofte dukker opp i musikken. Denne stilen vokste fram på Kairos nattklubber og kabaretscener på begynnelsen av 1920-tallet, som igjen var inspirert av vestlige klubber og scener.

Kilde: https://no.wikipedia.org/wiki/Orientalsk_dans

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s